Wat is de SIMS?

De Sims 4 is een simulatiespel voor op de Computer (Zowel Windows en Mac). In De Sims 4 bestuur je het leven van virtuele mensen (Sims genoemd). Je kunt elke Sim creëren die je maar kunt bedenken. Plan hun leven, kies hun vrienden, maak vijanden, en kijk hoe hun hilarische verhalen zich ontvouwen. Toe maar, maak een Sim die in niets anders is geïnteresseerd dan het verbeteren van zijn tuiniervaardigheden. Met genoeg hard werken, wordt hij misschien wel de allergrootste freelance botanist. Of wil je misschien een hilarische lolbroek maken die verlangt op elk feest het middelpunt te zijn? Wordt ze misschien een crimineel meesterbrein? De keuze is aan jou. Je weet nooit precies hoe de persoonlijkheden in De Sims 4 zullen botsen. Help je Sims carrière te maken, nieuwe vaardigheden te leren, vrienden te maken en relaties te beginnen. Hoe heers jij?

Kenmerken

  • Creëer-een-Sim – Het onderdeel Creëer-een-Sim dient om Sims aan te maken. De lichamelijke kenmerken van Sims worden, in tegenstelling tot in De Sims 2 en De Sims 3, zonder schuifbalken gewijzigd, maar deze keer met klikken en slepen op de Sim zelf. Sims kunnen nu nog meer aangepast worden, zoals de manier van lopen. Kledij wordt in zes categorieën verdeeld. Daarnaast worden nog een kapsel, stem en eventuele accessoires gekozen.
  • Leeftijdsfases – Sims doorlopen in hun leven zeven verschillende leeftijdsfases: baby, peuter, kind, tiener, jongvolwassene, volwassene en oudere. Wanneer een Sim sterft, wordt hij of zij opgehaald door Magere Hein en verandert in een geest. Geesten zijn op dat moment niet speelbaar, maar kunnen wel speelbaar gemaakt worden zodra een andere Sim voldoende bevriend is met de geest. Geesten kunnen tevens terug tot leven worden gewekt en opnieuw in een Sim veranderen.
  • Behoeften – Tijdens het spelen moet de speler rekening houden met zes behoeften: blaas, energie, honger, hygiëne plezier en sociaal. Indien niet of onvoldoende aan deze behoeften wordt voldaan, zal de Sim zich slecht voelen en bestaat de mogelijkheid dat deze komt te sterven.
  • Vaardigheden – Sims kunnen in hun vrije tijd of om promotie te maken in hun carrière aan verschillende vaardigheden werken. Enkele voorbeelden (in het basisspel De Sims 4) zijn: culinair koken, gamen, handigheid, gitaar, komedie, koken, vissen, et cetera. Sims kunnen reeds als kind aan deze vaardigheden werken, echter worden deze anders onderverdeeld: creativiteit, mentaal, motoriek en sociaal.
  • Carrières – In een huishouden moeten een of meerdere Sims geld verdienen om hun belastingen te betalen. Indien de belastingen en rekeningen niet meer betaald worden, worden elektriciteit en het water afgesloten. Sims hebben vanaf jongvolwassene de mogelijkheid te kiezen uit enkele carrières (bijvoorbeeld techneut, schrijver of entertainer), waarbij elke carrière na enige promotie splitst in twee vertakkingen. Tieners hebben een meer beperkte keuze uit enkele afzonderlijke carrières die niet overlappen met de schooluren.
  • Werelden – Werelden in De Sims 4 zijn gesplitst in kleinere buurten, waarbij elke buurt een of meerdere kavels heeft. Wanneer een Sim de buurt verlaat om naar een andere buurt te gaan, wordt een laadscherm geopend. Sims kunnen vrij rondlopen in elke buurt, hoewel bij het betreden van een andere kavel ook een laadscherm tevoorschijn komt. In de werelden zijn diverse openbare plaatsen te vinden zoals bars, bibliotheken, lounges, musea, nachtclubs, (nationale) parken en sportscholen. Daarnaast bezitten sommige werelden een verborgen kavel. Het is mogelijk om te reizen tussen twee verschillende werelden.
  • Bouwen – Sims wonen in een huis dat door de speler kan worden gebouwd en ingericht. Het bouwen van huizen is eenvoudiger gemaakt, onder andere doordat spelers nu daken kunnen bewerken door klikken en slepen. De schuifbalken die in De Sims 3 hiervoor nodig waren zijn, net als bij het maken van een Sim, volledig verdwenen. Funderingen kunnen tijdens het bouwen van een huis aangepast en verhoogd worden, de lengte van de muren van één verdieping kan veranderd worden, de hoogte van ramen kan versteld worden, en men kan omheiningen in een cirkel bouwen en de hoeken daarvan gebogen maken. Kamers en zelfs volledig ingerichte huizen kunnen snel verplaatst worden door ze te selecteren en ergens anders op de kavel terug neer te zetten. Men kan tevens kamers groter of kleiner maken door aan de muren te slepen. Spelers kunnen vooraf ingerichte kamers kiezen, deze desnoods wijzigen, en die toevoegen aan het huis.

Uitbreidingspakketten

Tot nu toe zijn er drie uitbreidingspakketten uitegebracht. De Sims 4: Aan het Werk kan vergeleken worden met De Sims 2: Gaan het Maken of De Sims 3: Ambities en focuste op de (terugkerende) carrières zoals dokter, detective en wetenschapper. Het tweede uitbreidingspakket is De Sims 4: Beleef het Samen wat focust op de sociale gelegenheden zoals clubs en kan vergeleken worden met The Sims: Het Rijke Leven, De Sims 2: Nachtleven of De Sims 3: Na Middernacht. Het nieuwste uitbreidingspakket, De Sims 4: Stedelijk Leven, focust zich vooral op het leven in de buurt en het bewonen van appartementen. Het kan als een heruitgave gezien worden van de populaire De Sims 2: Appartementsleven.

    Game Bundels

    Game bundels zijn een combinatie van één game pack en twee accessoirespakketten. Game packs voegen extra voorwerpen (zoals kledij, kapsels en meubels) toe aan het spel en een kleine, beperkte hoeveelheid aan gameplay. Game packs bevatten minder gameplay dan expansion packs. Accessoirespakketten (of stuff packs) hebben geen nieuwe gameplay, maar alleen voorwerpen (zoals kledij, kapsels en meubels).